Prišla je nova jesen in s tem ponovno čas za obisk virtualnih zelenic in sveta najbolj popularnega športa v Evropi. Simulacije so žanr, ki se navadno težko prebije na širši trg. Glede na to, da gre za vsakoletno izdajo, bo verjetno najpogosteje postavljeno vprašanje, kaj se je izboljšalo napram lanske verzije. Veliko športnih iger se namreč odloča za bolj kot ne identičen pristop z posodobljenimi ekipami in par majhnimi izboljšavami, da bi nekako opravičile nakup, tako da gre skoraj za neke vrste vsakoletni DLC stalno izboljšujoče se igre. V tokratni ediciji nogometnega mogotca sem se odločil za menedžment angleškega tretjeligaša – seveda nič ni lepšega kot napredovanje med ligami in žvižganje v podbradek, ko vse gre kot po maslu. A večletne izkušnje so pokazale, da ima igra navadno… no… drugačne načrte. Zvezdniki se vedno za dalj časa poškodujejo v najbolj zrelih letih, lastnik ekipe te drži za jajca ob vsakem remiju, nogometaši pa jamrajo, da želijo večje plače in manj treningov. Takrat ti ne preostane drugega, kot da pljuneš v roke, nabaviš nekaj adamantija, lastniku vrneš prijem, nogometašem pa začneš groziti, da bodo ob naslednji izusteni besedi pristali na klopi. Aaah, spet je tu nov nogometni menedžer in tokrat grem stavit, da mi bo uspelo. Vsaj, če prej ne razbijem računalnika.
Razvojna ekipa: Sports Interactive (Velika Britanija)
Založnik: SEGA
Operacijski sistemi: Windows Vista+, Mac OS, Linux
Datum izida: 10.11.2017
Cena: 54.99 €
Zvrst: Športna simulacija
Novosti na pravih mestih
Kaj je torej tokratna največja sprememba? V tem letu je največja novost nov ekipni dinamičen sistem, ki stanje klopi približa realnosti. S prisilo igralcev, naj ne bodo polni sami sebe temveč mislijo na celotno ekipo, uspeh ni več odvisen le od zmagovanja tekem. Namesto tega je večji fokus na tem, kakšna morala prevladuje med igralci. Do podrobnosti bom prešel pozneje, ampak celoten sistem skupaj z večjim vplivom medijev, kastami znotraj ekipe in pretežno dobrimi vizualnimi predelavami dostavi eno najbolj dodelanih menedžerskih izkušenj doslej.
Glede na osnove gre še vedno za povsem identično stvar kot vsako leto, le da te tokrat ob zagonu pričaka glasbena spremljava. Sicer dobrodošla “novost”, a mi je po par zagonih le parala živce med brskanju po spletu in čakanju na prikaz glavnega menija. Bi pa pohvalil, da so začetni nalagalni časi drastično nižji in zavzamejo manj kot 30 sekund dragocenega časa napram prejšnjih 3+ minut. Najprej torej izbereš ekipo, se ustvariš v virtualnem svetu in takoj si vržen v svet spletk, načrtovanja, prevar in boj za železni prestol… čakaj malo… napačna serija. Čeprav moram priznati, da prva tri naštevanja veljajo.
Kljub malim morjem taktičnih odločitev je cilj vsakega menedžerja enak in sestoji iz preboja čim višje na lestvici, ob tem pa zadovoljevanja nadrejenih ter grajenja za prihodnja leta. Kar pa vsakoletno formulo naredi raznoliko, so različne dodelave, predelave in obdelave uporabniškega vmesnika, raznih funkcij in grafične plati, izboljševanje umetne inteligence in skratka vsako leto poizkus nudenja čim več informacij preko statistik, gore podatkov ter analiz, vse z namenom pobrati novih 50€ od vsakega pravega nogometnega navdušenca. Nova iteracija je zavihala rokave in pošteno zabredla v vode spremembe, čeprav je občasno naletela na močvaro.
Zadovoljna klop je uspešna klop
Vsako leto se razvijalci trudijo ustvariti čim globjo simulacijo dejavnosti menedžerja nogometne ekipe in tako čim boljšo pokritost vseh aspektov življenja (razen zasebnega, kar bi bilo lepo videti v naslednjih letih), čeprav lahko nezaželene zadeve prepustite asistentu in se osredotočite na to, kar vas najbolj zanima. FM 2018 poizkuša olajšati celotno izkušnjo z izboljšanjem že obstoječih sistemov, na primer skavtanja, kjer so poročila o potencialnih igralcih in priporočila dosti lepše organizirana preko novega sistema, ki smo ga uporabljali že za nasvete s strani osebja. Skavti bodo v poročila po novem bolje prikazali pomembne osebnostne lastnosti in tako je iskanje potencialnih rekrutov lažje, kot kadarkoli prej. Namesto zvezd priporočilo sedaj sestoji iz številčne ocene 1-100, prvič v seriji pa je skavte potrebno tudi financirati preko finančnega vložka na račun plač in proračuna za nakup igralcev.
Izboljšave je pridobila tudi zdravstvena plat. In sicer lahko v novem meniju obiščemo zdravstveni center, ki ne le sledi poškodbam, temveč kaže tudi ponavljajoče se poškodbe posameznega igralca in podrobnejši pogled nad zdravstvenim stanjem ekipe. Lansko leto uvedeni športni znanstveniki igrajo pomembnejšo vlogo, saj omogočajo detajlen vpogled v fitnes ekipe – kako se poškodovani igralci regenerirajo in kakšna je možnost za poškodbe preostalih igralcev.
Kot že na začetku omenjeno, pa je največja novost socialna plat ekipe. Vsi vemo, da je za uspeh na igrišču pomembna kohezija izven njega in to je sedaj dosti bolj vidno tudi v igri. Razcepljena ekipa bo manj uigrana ter napravljala več napak. Tako je potrebno uravnavati tri ločene aspekte, vsak izmed katerih prispeva k višjem ekipnem duhu. To so “ekipna kohezija”, “atmosfera v slačilnici” ter “menedžerska podpora”. Vse izmed kategorij se navezujejo druga na drugo – z zmagovanjem dvigneš kohezijo, to posledično dvigne atmosfero, s tem je večja tudi tvoja podpora med igralci, to ponovno zviša motivacijo in cikel se ponovi. Po določenem času sem si sicer zaželel, da bi sistemu posvetili malce več časa, saj ni tako dodelan, kot bi si želel in je precej omejen. V naslednjem letu bomo po vsej verjetnosti tako prejeli več sprememb, ki bodo celotni sistem popeljale še dlje.
Zelo je potrebno biti pozoren na socialno postavitev posameznih igralcev, saj nikakor nočeš razburiti vodje ali vplivnega igralca, saj boš to v nasprotnem primeru drago plačal. V mojem primeru sem se želel odrešiti kapetana z razlogom postaranja in hitrega padanja atribut, prav tako je za sabo imel kup slabih tekem. Seveda mu to nikakor ni bilo po godu in med ekipo je zanetil upor. Sledila je prodaja več igralcev, nakar se je preostala ekipa (po vsej verjetnosti zaradi straha, da bodo naslednji odpadnik) končno pomirila.
Zelenice še bolj zelene?
Seveda pa novosti nikakor niso edina sprememba, saj nova iteracija vsebuje tudi več vizualnih predelav. Na igrišču se lahko pohvali z novim 3D grafičnim motorjem (kakšnih večjih sprememb sicer ni vidnih) ter precej sprememb glede uporabniškega vmesnika, čeprav so nekatere bolj dobrodošle od drugih. Zajem gibanja omogoča preko DirectX 11 (prejšnja igra je delovala na DirectX 9) bolj realistično predstavitev tekem, medtem, ko predelan taktični sistem lepše prikaže, kako učinkovita je taktika in kje se kažejo luknje. Tako je podatkov za podrobnejši nadzor več in menjevanje strategij tako pogostejši dogodek, kljub občutku pred tekmo, da ste natuhtali popolno strategijo.
Če se Football Manager vedno bolj skuša približati realističnem stilu menedžmenta, je dinamični sistem skupin igralcev odlična pridobitev, ki najverjetneje nudi vpogled v prihodnost serije. Seveda potrebuje do tja še kar nekaj dela. Igralci se še vedno prepogosto poškodujejo napram resničnemu stanju, 3D animacije so še vedno štoraste in obnašanje igralcev nerealistično ter na čase naravnost obupno, saj bežijo stran od žoge, kot da bi bil v igri med dvema ognjema.
Uporabniški sistem je šel v večini primerov res na boljše, a nekateri meniji so še vedno preveč skriti, medtem, ko ti razvijalci v obraz tišijo nepomembne stvari. Variacija med izgledom naključno generiranih igralcev je še vedno preslaba, včasih kakšno zagode (na primer bledolični, okroglo-oki Japonci) in prav tako se igralci vizualno ne starajo in nihče nikoli ne umre zaradi naključnih dogodkov. A kljub vsemu temu so razvijalci na pravi poti in s počasnim klesanjem bomo sčasoma morda le dobili perfektno nogometno simulacijo.