Zadnje leta se svet zgraža predvsem na socialnih omrežjih tipa Facebook, Instagram, Snapchat in podobnih, ki radi delijo podatke svojih uporabnikov z oglaševalci in v nekaterih primerih tudi z oblastmi pregona. Facebook je šel skozi številne kontroverzije z deljenjem podatkov in se tudi v zadnjih letih kar nekajkrat v Ameriki in EU zagovarjal pred senatom oziroma člani nadzornega sveta za privatnost uporabnikov. Leta 2018 pa je na trg globalni stopil TikTok (razvijalec ByteDance, Kitajska), ki je Facebook in podobna omrežja popolnoma zasenčil – tako v popularnosti, kot tudi v deljenju podatkov – ampak ne z oglaševalci, ampak s kitajskimi oblastmi.
Kako je TikTok postal popularen globalno? Večina misli, da je enostavno postal viralen sam od sebe, toda temu ni čisto tako. Podjetje ByteDance je prvo verzijo TikToka stestirala na domačem kitajskem trgu z direktno podporo kitajskih oblasti. Ideja socialnega omrežja TikTok je namreč povsem drugačna lokalno kot globalno.
Na Kitajskem boste na TikToku našli predvsem objave, ki slavijo veliko Kitajsko kot vodilno državo na svetu, slavijo pridne delavce, rekrutirajo mlade v vojsko ter na splošno dvigujejo moralo in slavijo svojo državo. “Glupe” objave in objave proti Kitajski pa so seveda cenzurirane in hitro zbrisane. S tem informacijami lahko povzamemo, da je TikTok na Kitajskem trgu pridobil ogromno znanja o tem, kako določene objave vplivajo na uporabnike in to znanje je uporabil za širitev na globalno tržišče ampak v popolnoma drugi smeri. Leta 2018 je TikTok zagnal aplikacijo globalno in jo predstavil preko influencerjev. V marketinške kampanje so vložili milijone, vplivniki pa so za plačilo aplikacijo začeli uporabljati in deliti s svojimi oboževalci. TikTok je zaradi influencerjev hitro dosegel viralnost in aplikacija je v roku treh mesecev od vstopa na globalni trg postala ena izmed najbolj popularnih aplikacij na svetu.
Medtem, ko TikTok na Kitajski ustvarja in spodbuja pridnost, predanost, šolanje obenem pa omejuje uporabo tovrstnih omrežij, je globalni cilj ravno obraten. Kitajska, s tem mislimo TikTok (v splošnih pogojih razkriva deljenje podatkov s partnerji in člani skupine, ki pa je tudi sama Kitajska…) v globalni aplikaciji vzpodbuja in priporoča predvsem videe, ki so kratki (15 sekund maksimalno), neumni, brez pomena, pozabljivi in uporabnika preprosto poneumljajo. Lahko bi rekli da TikTok ustvarja generacijo “zlatih ribic”.
Uporabniki TikToka se boste strinjali, da v kolikor se objava ne prične “eksplozivno”, boste enostavno po treh sekundah prešli na naslednjo. In ravno objave, ki so kratke, eksplozivne, neumne in pozabljive nas naredijo odvisne. Ravno te 15 sekundne objave, katerih ni konca, nas priklopijo na TikTok za celoten večer in v naše glave podzavestno dodajajo pozabljive brezpomenske posnetke. Žal pa je slika tudi širša in te 15 sekundni posnetki se prenašajo v resnična življenja izven TikToka, kar opažam tudi sam pri družbi okoli mene. V zadnjih letih se srečujem z številnimi mladimi, katerih je fokus točno tistih 15 sekund, uporaba telefona pa je konstantna, nenehni piski sporočil in oddaljenost od telefonskega ekrana za več kot 10 minut je mučenje. Verjamem, da je veliko večji problem tudi v šoli, kjer je fokus še toliko bolj pomemben.
Kitajski narod se preko TikToka izobražuje in usmerja za cilje države, vse ostale globalno pa poneumlja in odvzema fokus? To je realna slika in dejansko samim razvijalcem to ni težko. Glede na maso uporabnikov (700 milijonov) in njihovimi ekstremno pametnimi algoritmi (velikokrat se omenja tudi umetno inteligenco, ki preučuje vsakega uporabnika in ga ocenjuje ter ustvari objave za uporabnika) lahko manipuliraš z uporabniki še toliko lažje, še posebej ko je fokus 15 sekund. TikTok je bil že ujet v tem da izvaja cenzuro za vsebino, ki ni po volji Kitajske, ampak pomislimo korak dlje. TikTok lahko preko posnetkov in cenzure manipulira s generacijo, ki še ni tako zelo razvila politično opredeljenost (in seveda vse ostale uporabnike) in na koncu koncev lahko vpliva na politični parket v državi oziroma pomaga politikom, ki so bližje njihovim ciljem v tisti državi. To sicer ni nič novega in številne obtožbe je pred leti prejel Facebook, ki se je na to temo tudi večkrat zagovarjal pred senatom in celo prejel dokumentarec, bolj znan kot The Great Hack. Do sedaj česa takega Kitajska ni morala izvajati, toda s TikTokom to postane nenadoma globalna realnost. Kitajska v zadnjih mesecih prevzema in nastavlja na položaje tudi v drugih velikih tehnoloških podjetjih, kot so Tencent ter Alibaba, katerih aplikacije so v naši dnevni uporabi.
TikTok zbira vse vaše podatke tudi takrat, ko ga ne uporabljate. S tem, ko namestite TikTok posredujete Kitajski, joj no…. ByteDancu tudi ostale podatke, kot so vaše sporočila, kopirani teksti, lokacijo in vse kar bi bilo uporabno za nadaljnje targetiranje vaših navad, politične opredeljenosti, pomembnih življenjskih dogodkov in podobno. Nekaj držav (Indija, Pakistan, Indonezija, Bangladeš, začasno tudi ZDA) je že prepoznalo nacionalne nevarnosti zaradi zbiranja preobsežnih podatkov od uporabnikov in blokiralo aplikacije kot so TikTok, Wechat, Alibaba, Helo in podobne.
Zadnje mesece spremljam, kako se ljudje s pričetkom uporabe TikToka spremenijo in verjamem, da je aplikacija resno ustvarja “generacijo zlatih ribic”. Pri mladih, kateri so v zgodnji mladosti in se jim možgani ter sposobnosti fokusiranja in razmišljana še razvijajo, opažam veliko izgubo fokusa in težko komunikacije, ki traja več kot minuto. Pri komunikaciji prejemam kratke odgovore (res kratke tipa ja/ne), ki velikokrat nimajo smisla, vedno pa med 5 minutnim pogovorom opazim piske novih sporočil na telefonu sogovornika in takojšne izgube fokusa sogovorca, ki vse kar želi tisti moment, je vpogled v vsebino novega sporočila, tema pogovora pa je hitro izgubljena.
Voditelji držav so se pričeli zavedati moči socialnih omrežij in nekateri zadnja leta že uporabljajo za pridobivanje političnih točk. Upam, da bodo oblasti prepoznale nevarnosti izven in znotraj države kajti na internetu ni meja. Pri mlajših pa bo veliko na starših, sovrstnikih in skrbnikih, da omejijo, prepovedo in se pogovorijo z uporabniki tovrstnih aplikacij, katerih bo v prihodnosti čedalje več.
Zakaj letos ni bilo youtube tekmovanja? Zanima me če bo še kdaj potekalo in če bo me zanima tudi kdaj.
Vnaprej hvala za odgovore
Thanks for the high quality and results-orientd help. I won’t think twice to endorse your blog post to anybody who wants and needs support about this area.
https://begincodedisney.com/