Povezava med Hz in FPS
Prvo moramo razložiti, o kakšnih hercih govorimo. Herci v zvezi z monitorji povejo frekvenco osveževanja, ali po domače, kolikokrat na sekundo se zaslon osveži (refresh rate). Večkrat kot se osveži, večkrat se zamenjajo sličice na zaslonu, zato pa je slika bolj tekoča. Potrebno pa je tudi, da računalnik vrže ven dovolj FPS-ov. Če ima zaslon 60 Hz, mora računalnik proizvesti 60 FPS-ov. Če ima zaslon 144 Hz, mora računalnik proizvesti 144 FPS-ov. Poleg tega je pa potrebno, da so ti FPS-i konstantno na istem nivoju in nimajo velikega preskakovanja. Mislim, da je za dobro izkušnjo potrebno limitirati FPS-e na točno število, kolikor želimo, ali celo 5–10 % več, saj z dodatnimi 10 % izboljšamo delovanje, za katerega je potrebno konstantno število. S tem tudi zmanjšamo možnosti preskakovanja. Zato sem v Podcastu izjavil, da dve GTX 1080 v igrah ne bi zdržale na zaslonih z 144 Hz, kar priznam, da je malo pretirano.
Televizija in Hz
No, sedaj pa o televizijah. Večino filmov, oddaj in na splošno TV-programa je na televizijah 24- oziroma 30 FPS-ov. A se moramo zavedati, da televizije same povečajo FPS-e na 120 ali več s pomočjo notranjega procesorja, večina televizij ima tudi zelo visoko frekvenco osveževanja. Če pa sedaj razmišljate, da bi uporabljali televizijo za igre, naj vas razočaram, da se zaradi tega procesiranja vhodni zamik (input lag) zelo poveča, tudi do 30 milisekund in več, kar je pa za igričarje grozno in tudi izniči prednost visoke frekvence osveževanja. Seveda imajo televizije tudi možnost, da onemogočiš to procesiranje (do neke mere), kar zmanjša vhodni zamik, a je pri tem spet potrebno omeniti, da večino televizij ni opremljenih s primernimi priključki za visoko frekvenco osveževanja (HDMI 2.0 in DisplayPort na splošno, saj je bolj namenjen računalnikom).
No, kaj pa monitorji in Hz?
Seveda, nisem pozabil na monitorje. Res, da sem že veliko povedal zgoraj, ampak da še malo bolj natančno razložim. Pri monitorju ni nekih procesiranj (razen, če imaš premalo FPS-ov, lahko monitor ustvari manjkajoče sličice), zato se vhodni zamik ne poveča. Potrebno je tudi vedeti veliko drugih stvari, kot je recimo vhodni zamik. Veliko stvari glede monitorjev sem že povedal. Če igraš streljačine, je visoka frekvenca osveževanja zelo dobra, a pride tudi s ceno. V glavnem se vam bolj splača kupiti 4K ali pa več 60- oz. 75 Hz monitorjev, saj slika izgleda v redu, mogoče malo slabše, vendar omogoča, da ne pride do zatikanja, če nimaš dovolj FPS-ov. Saj, kot sem rekel, lahko zaradi tega pride ali do slabšega videza na zaslonu ali pa celo z dosti večjim vhodnim zamikom, če mora monitor sam ustvarjati sličice.
Kratki nasveti za nakup televizorja in monitorja
To je moje mnenje, glede na ceno in uporabnost za navadnega človeka v Sloveniji. Če imate kakšno posebno uporabo za specifično vrsto resolucije in podobno, sami veste, kaj potrebujete.
Prvič, svetujem nakup pravega orodja za pravo situacijo.
Drugič, če kupuješ televizijo in živiš v Sloveniji, kupi eno z resolucijo 1080, ne pa 4K. Zakaj? Ker ni veliko stvari, ki so 4K v Sloveniji, razen raznih Blu-ray filmov. Edini razlog za nakup 4K je, če želiš imeti velik zaslon in želiš biti blizu. Večino ljudi pa gleda samo stvari, ki so na televizijskih kanalih, kjer pa je večino stvari v 720 x 480 (če je tv 4:3), 576 (če je tv 16:9) ali pa, če gledamo HD kanale, v 1280 x 720 in 1920 x 1080. In če gledaš 1080 stvari na 4K televiziji, je slika lahko slabša. Seveda je pa pri televizijah potrebno razmišljati o več stvareh, kot sami resoluciji, npr. smart tv in, seveda, cena.
Tretjič, edini resen razlog za nakup 4K je, da imaš HTPC (računalnik za Domači Teater), ki lahko oddaja 4K in imaš stvari, ki predvajajo vsebino takšne resolucije. Seveda so tudi konzole, ki imajo 4K vsebino, a so te bolj kot ne le Blue-Rayi na steroidih, saj konzole navadno niso namenjene igranju na 4K in proizvajalci radi zaklenejo na 720/1080 p.
Četrtič, če igraš počasnejše igre, kot so WOW, LOL in podobne, se ti ne izplača kupiti 144 Hz ali 120 Hz monitorja, saj se nič ne dogaja tako hitro, da bi ti višja hitrost osveževanja (refresh rate) pomagala. Bolj se izplača kupiti monitor s 4K ali pa več monitorjev.
Petič, če igraš hitre igre, kot so prvoosebne streljačine in podobne, ti zaslon z visoko frekvenco zelo pomaga. Ampak, opozorilo, imeti moraš tudi računalnik, ki lahko podpira take FPS-e, kot sem napisal zgoraj.
In zadnjič, če so ti igre zelo postranska stvar in ti je glavna stvar delo, se ti dosti bolj izplača vzeti 2 ali 3 monitorje. Saj vam je verjetno pomembneje imeti več prostora, kot pa večkrat osvežena slika.
Bigpodgurc, pri resolucijah si pozabil napisati p!
Ne, nisem. Veliko ljudi misli, da p pomeni piksel, kar je pa popolnoma narobe. V resnici samo označi, na kakšen način se izvaja osveževanje – poznamo progressive in interlaced.
Pri interlaced se zaslon osveži na način, da najprej osveži prvo vrstico, nato tretjo, nato peto in tako naprej do konca, ko pa pride do konca, pa začne z drugo, nato četrto in tako naprej, potem pa od začetka. Za razliko od progressive, kjer se osvežujejo vrstice ena za drugo. To pomeni najprej prvo, nato drugo, potem tretjo in tako naprej.
Na računalnikih na spletu v glavnem vidimo progressive, na televiziji pa v glavnem interlaced.