Encased – Recenzija | S.T.A.L.K.E.R. sreča izvorni Fallout

Encased: Znanstvenofantastična postapokaliptična igra igranja vlog (pa hitro izreci to petkrat zaporedoma, če moreš) je po skoraj dvoletnem obisku zgodnjega dostopa končno doživela izhod iz tega prekletega kraja. Pot, polna tegob in počasnega kapljanja nove vsebine, ki so jo že(l)jni sledilci hipoma vsrkali kot kup neizmerno vpojnih krp. Sploh oboževalci Falloutov 1 in 2 ter Shadowruna so se takoj zaljubili v tisto, kar je igra nudila. Obkljuka namreč vse starošolske RPG trope, od impresivnega razvoja likov in porjavele zunanje estetike do obsežnega ter zanimivega sveta z raznolikimi metodami pripovedovanja zgodb. Zdaj, dve leti po originalnem izidu, so razvijalci končno precenili, da je skrajni čas za polno dozo igričarske viagre.

Vsakdo pride v Kupolo z različnim razlogom. Nekateri želijo razkriti njene skrivnosti in doumeti, zakaj se je nenadoma sploh pojavila; drugi vidijo obisk kot priložnost najdbe neizmernih bogastev. Potem so tu še tisti, katere je višja sila privedla v to mistično strukturo. Večino teh sicer sestavlja populacija zapornikov, katerih “višja sila” je bil sodni sistem. Le ta jih je kot iz prenatrpanega zapora premestil v nov dom kot ceneno delovno silo. Skratka. Razlogov za prihod v Kupolo je veliko. A razlog za manko teh, ki bi kupolo zapustili, je le eden. Vsi ostajajo zato, ker gre ekskluzivno za enosmerno karto. A brez skrbi. Morda boš res obtičal pod kupolo do konca svojega življenja, vendar bodi prepričan, da boš v svojem virtualnem življenju preveč zaposlen, da bi te skrbelo za karkoli zunaj nje.


Razvojna ekipa: Dark Crystal Games
Založnik: Prime Matter, Black Tower Entertainment, Koch Media
Platforme: PC, PS4, XOne
Steam: Povezava
Datum izida: 7. september 2021
Cena: 29,99 €

Zvrst: Izometrično igranje vlog


Starošolska pravila, novodobne metode

Taktičen znanstvenofantastični RPG je prebivalcem Slovenije na voljo za 29,99€. Od potencialnega kupca zahteva, citiram, “raziskovanje anomalične puščave, gradnjo lastnega junaka, boj s premnogimi sovražniki in in pridružitev eni od sil v uničenem svetu.” Končanje vseh treh poglavij glavne zgodbe ti bo skupno zahtevalo tam dobrih 20 ur igranja. V praksi lahko pričakuješ nekje 30-40 ur vsebine, na koncu katerih boš naletel na enega izmed 14 zaključkov.

Encased se odvija v stilu, katerega bo vsak ljubitelj igranja izvirnih iger Fallout takoj prepoznal. V prvih nekaj minutah igranja ti postane kristalno jasno, da je igra studia Dark Crystal Games namenjena starošolskim navdušencem nad izometričnimi RPG izkušnjami. Pri tem je treba omeniti, da lahko, kot se za sodobno tehnologijo spodobi, za razliko od prednikov kamero tu po želji obračaš in približuješ, kot srce poželi.

Potovanje začneš s prihodom pod okriljem Kupole. Klasičen pristop, kjer pričneš kot kos svežega mesa, omogoča, da si spišeš lastno zgodbo in se do konca svojega (načeloma kratkega) življenja podpišeš v zgodovino te bajeslovne strukture. In kje bi bilo bolje začeti, kot z gradnjo lika. Boš karizmatičen menedžer ali finančni potiskač peresa Srebrnega krila? Mogoče se vidiš med brihtnimi znanstveniki Belega krila? So ti bolj všeč črne uniforme pogumnega vojaškega osebja Črnega krila ali tehnično podkovanih inženirjev Modrega krila? Ali pa sočustvuješ s tegobami, ki so doletele pretkane zaporniške delavce Oranžnega krila?

Ne glede na ozadje bo tvoja usoda kmalu po prihodu zapečatena v zapletenem konfliktu, ki bo zahteval romanje čez radioaktivno puščavo, polno skrivnosti in nevarnosti. Dobrodošel torej v svojem novem (in poslednjem) domu. Imamo piškote, jim je pa žal dobro leto nazaj potekel rok trajanja.

Tekstilni rasizem

Svojo prvo pot sem začel kot črnosrajčnik. Tako sem že kmalu pričenjal opažati določene podrobnosti glede interakcije z drugimi člani. Uniforma mi je kljub zelenosti dala nekakšen položaj avtoritete. To je pomenilo, da so me sploh obsojenci Oranžnega krila popolnoma prezirali. Tudi večina preostalih barvnih spektrov me ni najbolje sprejela, a tu je bolj šlo za to, da so me videli kot nepismenega bebčka, zainteresiranega zgolj v ustvarjanje konfliktov. Izjema temu pravilu je bilo Črno krilo, s pripadniki katerega sem hitro spletel spone bratstva.

Začetna izbira barve oblačila je v večini iger zgolj stilska odločitev. Tu pa se pogosto odraža v opcijah med dialogom z ostalimi človečnjaki, kar ima pogosto domino efekt s širšimi posledicami. Vodi lahko v zaklenitev določenih stranskih kvestov ter ti da zmožnost reševanja problemov na malo drugačen način, čeprav je končni rezultat pogosto precej podoben.

Koncept obširne izbire razredov, kot sta tat ali bojevnik, v igrah igranja vlog ni nov koncept. A iz zgodbene perspektive je izbira pogosto plitka in brezpomenska. V večini primerov te preostanek prebivalstva vedno obravnava na identičen način in še vedno imaš ogromno svobodo pri početju vsega, kar ti srce poželi. V Encased pa te začetna izbira omeji pri določenih stvareh. Recimo, da izbereš položaj zapornika. Seveda se lahko svobodno sprehajaš po dovoljenih območjih, toda NPC-ji zgolj vržejo oči nate in te takoj obsojajo in obravnavajo na podlagi uniforme. To ni situacija, v kateri sem se kadarkoli doslej znašel, zato je priložnost fascinantna.

Čeprav so vsa krila ujeta pod isto kupolo, to ne pomeni, da je svet majhen in gosto naseljen – pravzaprav je resničnost ravno nasprotna. Kot je primerno za post apokaliptično postavitev, svet Encased vsebuje morje pokvarjene mašinerije, zapuščenih zgradb in skritih ruševin, v katerih se skrivajo sovražniki, ki plenijo … no, plen. Pravzaprav je to tudi razlog, zakaj si na prvem mestu sploh tu.

Nekaj čudnega se kuha v svetu, gazde pa potrebujejo osebo z določenim naborom sposobnosti. Ampak že pot do odkritja je del avanture in to, na kar naletiš ob prihodu do ciljne destinacije… recimo, da ni bilo zajeto v brošuri.

To je tvoje? … Ne, to je moje!

Kot se spodobi za igranje vlog, je tudi svet Encased poln moje najljubše stvari. Plena. Kamorkoli pogledaš, obstaja dobra možnost, da boš tam zagledal katerega izmed kontejnerjev, ki v notranjosti skrivajo veliko količino uporabnih in še večjo količino neuporabnih predmetov.

Zdravstveni kompleti vsebujejo povoje ter poživila, čistilkin voziček metle in razne kemikalije, lončki z rožami pa skrivajo … zemljo, a ne da. Tudi v pokvarjenih sanitarijah zna biti podtaknjeno kaj prav posebnega! Na vsakem kvadratnem centimetru sveta je dovolj plena, da se kmalu znajdeš s polnimi žepi, besno sopihajoč proti najbližjemu mestu s trgovsko postojanko.

Kar se tiče beleženja inventarja, sistem zaobsega vso klasično kramo, kot so razni kosi oblačil in tipov orožij, zraven pa se znajdejo tudi ogromna in okorna kovinska okostja, ki po principu Fallout oklepov nudijo dodatno zaščito. Meni najbolj zanimiv sistem so bile anomalije, ki so kot izrezane iz S.T.A.L.K.E.R. iger. Imajo ogromno vrednost in so tako dobrodošel plen med raziskovanjem z radiacijo razžrtih območij, lahko pa jih tudi opremiš za raznovrstne bonuse s prav tako številčnimi stranskimi nezaželenimi učinki. Radiacija pač ni dobra za zdravje, mar ne?

Reži, streljaj, čaraj

Ko govorimo o boju, se Encased iz nadzora v realnem času prelevi v potezno strategijo. Glede na tvoje preference in karakteristike se boš najbolj udobno počutil z določenim stilom bojevanja. Eden igralec se bo bahal z uporabo psizične energije preko posebnih rokavic, drug bo prisegel na raznovrstne puške in energetska orožja, spet tretji pa se bo našel v bližnjem boju. A končni rezultat vseh metod bo enak: ali se boš boril, ali pa umrl. Simpl ko pasulj.

Vsako potezo dobiš omejeno količino akcijskih točk. Izrabiš jih lahko za vse, od premikanja, napadanja, zdravljenja, obrambe, uporabe pripomočkov… V vsakem primeru moraš pozorno spremljati, kaj ti igra namiguje; eden prvih napadov v igri je proti trem podganam. Podgane so enostaven nasprotnik, kajne? Niti ne. Če se jih lotiš s strelnim orožjem za boj na daleč in te obkrožijo, bo tvoja natančnost dramatično padla in zadel boš približno 10-30% strelov. Če nisi pozoren in se pripravljen prilagoditi, lahko umreš tudi proti najenostavnejšemu nasprotniku.

Na svetu je več kot dovolj priložnosti, ki vodijo do zanimivih bojnih sekvenc. Boš ostal daleč proč in se v tvojo smer tavajočega besnega radioaktivnega trupla odkrižal s strelom v priročno postavljen sod z eksplozivom? Ga boš raje naučil kozjih molitvic s francozom, ki si ga našel v neposredni bližini?

Menim, da je bojni sistem stvar, kjer je Encased zmožen osvojiti dolgoročne oboževalce, lahko pa jih tudi popolnoma izgubi. V številnih igrah se igralci navadno odločijo za svoj najljubši način boja. Navadno velja prepričanje, da so sovražniki močni, vendar ne dovolj močni, da bi te prisilili na prilagoditev bojnega stila, dokler vsaj ne igraš na višjih težavnostih. A tu to pogosto ni možno.

Kot kar nekaj starošolskih klasik tudi Encased najbolje deluje pri igralcih, ki ga vidijo kot to, kar je. Ne tipična taktična strategija, kjer met kocke pogosto odloča o zmagi ali porazu, temveč poglobljena avantura z ogromno količino branja in raziskovanja, ki bo od tebe zahtevala ogromno mero prilagojevanja in taktiziranja.

Menim, da je velika količina informacij, ki jih moraš spremljati med igranjem, hkrati dobra in slaba stvar. Nenehno moraš spremljati stvari, kot so energija, lakota, žeja, zdravje, sevanje itd. Ko govorimo o hrani, uživanje določenih živil povzroči učinke. Primer tega sta “posledica masne hrane” in “napenjanje”. Medtem umivanje rok v umazanem umivalniku odstrani žejo (huh?) in da učinek “osvežitve”. Obstaja toliko učinkov, atributov in drugih statističnih podatkov, ki vplivajo na igralca, zato zna biti vse skupaj malo zastrahujoče, če nimaš ozadja iz podobnih iger.

Tako da, če iščeš podobno izkušnjo, kot so jo nudile Fallout 1 in 2 ali Shadowrun, je Encased absolutno igra, ki jo je vredno preizkusiti. Globoko prilagojevanje lika, osupljiva post apokaliptična estetika in zgodba, ki nudi nemalo izbire in dolgih dialogov bodo upravičile ceno, ki bi jo mnogi označili za precej visoko. Ni pa igra, s katero se boš lahko tu in tam igral po nekaj ur.

Razsodba

(+) Sistem, kjer odločitve dejansko nosijo vpliv na zgodbo
(+) Obširna zgodba z odlično gradnjo sveta
(+) Starošolska izkušnja, ki se ne boji posodobitve z nekaterimi novimi sistemi
(+) Dovolj plena, da bo tvoj junak fasal slabo hrbtenico
(+/-) Kompleksnost ni primerna za vsakogar
(-) Izjemno neprimerna za občasno igranje
(-) Bojni sistem deluje precej poenostavljeno proti preostanku

Vaša reakcija na recenzijo?

Simon D.
Urednik strani in amaterski razvijalec iger, le redek naslov uspe uiti njegovemu sokoljemu očesu, vsaj dokler ne zaudarja že od daleč. Pa tudi takrat je le redkokatera stvar bolj zabavna od polnega kritiziranja precenjenega govna.

Povzetek ocene

Encased je nedavno po dvoletnem obisku zgodnjega dostopa končno izšla. Ta znanstvenofantastična postapokaliptična igra igranja vlog te od začetka z vsakim piksom posrka vase z neskončno količino informacij in možnosti za raziskovanje. Popolnoma je vredna vsakega centa, če veš, v kaj se spuščaš.

Sveže recenzije

PUSTI ODGOVOR

Prosimo, vnesite vaš komentar!
Prosimo, vnesite vaše ime

Sveže novice na email!