Pomnilnik oziroma RAM je stvar, ki jo pozna vsak. To so te palčke, ki smo jih v otroštvu radostno prenašali iz sumljivih strani in kulinarična specialiteta za Chrome. Iz nekdanjih kapacitet, merjenih v MB je dandanes že 4GB skorajda stvar preteklosti. Tudi 1000 GB in več ni zgolj fantastika in je prej minimum za napredne simulacije.
Morda si mislil, da je pri pomnilniku kapaciteta edina pomembna stvar, a faktorjev je več. Frekvenca, latenca, količina in konec koncev tudi izgled. Nenazadnje funkcionalnost ni noben izgovor, da si ne bi bil primoran nadeti sončnih očal ob vsem tem blišču, ki povzroča zmedo spalnim navadam kokoši in daje pomisleke o spolni usmerjenosti moškega dela igričarske baze.
Dandanes je najmodernejša oblika pomnilnika DDR4 in med nami je že vrsto let. Luč sveta je ogledala v 2014, ko je bil prvič potrebna za prenovljeno Intel Haswell E serijo. V množično uporabo med potrošniki pa je prestopila z Intelovo serijo Skylake. Od takrat naprej je stalnica vsakega modernega sistema na Intel in AMD platformi in tudi mi ga bomo vzeli kot osnovo za naše teste.
Po rasti cen pomnilnika v višave so se le te kljub nemirnemu trgu nekoliko umirile. Iz okoli 60€ za najcenejši kos 8GB DDR4 pomnilnika za osebne računalnike (oziroma polovico manj za DDR3) so padle za približno polovico (cena za DDR3 je ostala približno enaka). Govorimo o popolnoma osnovnem pomnilniku, z višanjem frekvenc in izboljšavo hladilnih reber cena postopoma raste, a danes se s tem ne bomo ukvarjali. Vzeli bomo povsem običajen pomnilnik in se vprašali, koliko dejansko potrebujemo za igranje iger. 4GB še zadošča? Kaj pa 8GB? Morda vse, kar je manj od 16GB, ni več vredno počenega groša? Odgovorili bomo na vse to in še več.
Vprašanje postane smiselno, ko ga zastavi nekdo z bolj odmerjenim proračunom. Iz prašne denarnice nabiraš zadnje novčiče in se popolnoma upravičeno sprašuješ, če ne bi bilo bolje dodatnih 50€ nameniti v boljši procesor. Je bolje vzeti eno palčko večje kapacitete in prihraniti mesta za bodoče nadgradnje, ali parno število paličic manjše kapacitete in jih poganjati v dvokanalnem načinu?
Dajmo preveriti, kje pa se nahaja meja, ko kompenzacija ni več možna. Seveda je to odvisno od celotnega sistema. Znamka in generacija procesorja, dvokanalnost, frekvenca in malo morje drugih faktorjev. A rezultati bodo vseeno relevantni, saj bomo vse druge faktorje ohranili identične.
Preverili bomo razliko med 4GB, 8GB, 16GB in 32GB v raznovrstnih modernih igrah. imejte v mislih, da z uporabo pomnilnika v dvokanalnem ali štirikanalnem načinu pridobite nekje dodatnih 5%, zato se vsekakor splača kupiti več palčk.
Testi
Testni sistem
Procesor: AMD Ryzen 3950X
Osnovna plošča: ASUS ROG Strix X570-E
Pomnilnik: 1x4GB, 2x4GB, 2x8GB, 1x8GB+4GB, 2x16GB 3600mhz
Grafična kartica: ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 SUPER AMP
Diskovje: Samsung SSD 970 EVO 1 TB, M.2
Napajalnik: Chieftec 1000W A-135
Operacijski sistem: Windows 10 21H2
Forza Horizon 4
Že prvi test nam pokaže par zelo pomembnih stvari, ki so se izkazale za stalnico. Za začetek, gre za precej zahtevno igro, ki pusti velik pečat na grafični kartici. Posledično je to komponenta, ki omejuje višjo število sličic na sekundo. Po testu lahko vidimo tudi, da Forza Horizon 4 za optimalno delovanje izrabi okoli 9GB pomnilnika.
Če pogledamo rezultate, 4GB močno bode v oči. Igra? Hočeš reči projekcija slik? Pričakuj, da ne glede na optimizacijo nastavitev stvari ne boš spravil na užitno raven. Po drugi strani, če količino pomnilnika podvojimo, se rezultati izkažejo za… nadvse obetavne! Resda imamo še nekaj prostora za izboljšavo, ampak na 8GB je igra popolnoma igralna. Je pa izkušnja zatikajoča, kot lahko vidimo po 1%. Če pogledamo naprej, je na 12GB izkušnja popolnoma gladka, višje kapacitete pa prav tako ne nudijo nobene izboljšave.
Battlefield 5
V Battlefield 5 gre za deja vu. Grafična kartica je zdaleč najbolj obremenjena komponenta, igra pa tokrat učinkovito izrabi nekje malenkost več kot Forza Horizon 4 – nekje 10GB pomnilnika. Pričakovano so rezultati precej podobni. 4GB je popolnoma nezadostnih, 8GB nudi užitno izkušnjo, pa tudi padci niso tako izraziti kot v prejšnji igri. Vse od 12GB naprej ne nudi nobene izboljšave.
Assassin’s Creed Odyssey
Kaj naj rečem. Ponovno praktično identična situacija. 4GB se izkaže za nesprejemljive, 8GB je že na užitni ravni za konzolno izkušnjo. Vse, od 12GB dalje nudi identično igralno izkušnjo po številu sličic na sekundo, saj igra učinkovito izrabi malo več kot 8GB pomnilnika.
PUBG
Se resnično moram ponavljati? PUBG izrabi 9GB pomnilnika, rezultati so temu primerni.
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 ima na prvi pogled podobno razmerje med pomnilnikom, z eno izjemo. Kljub temu, da izrabi okoli 9GB pomnilnika, se na 8GB obnese skoraj identično kot pri višjih kapacitetah.
Rezultati
4GB pomnilnika
4GB pomnilnika je kapaciteta, dandanes značilna zgolj za pisarniške računalnike in vidimo lahko, zakaj je temu tako. Resda ji Windows 10 ne povzroča težav (minimalne zahteve za 64x verzijo so 2GB) in tudi na Windows 11 ne bo potrebno poseči po novi palčki (minimalne zahteve so 4GB). Tudi Chrome zmore gnati pri večji količini odprtih zavihkov, običajni pisarniški programi pa prav tako ne povzročajo problemov. Se pa zna že pri splošni uporabi pojaviti zatikanje v primeru “zabitja” pomnilnika.
Bo 4GB torej dovolj za običajnega uporabnika? Da in ne. Najprej se osredotočiva na popolnega računalniškega laika. Ta večinoma igra izjemno preproste igre, ne odpira na tone zavihkov in trdi, da ne opazi zatikanja, ki je dandanes značilno za slabše sistema. In prav ima. Za popolnoma običajno in občasno rabo 4GB pomnilnika še vedno zadošča.
Se pri igranju modernih iger kaj spremeni? Haha, ja. Sanjaj o igrah. S 4 GB boš lahko poganjal zgolj enostavne ali starejše naslove, pa tudi v teh primerih bodi pripravljen na konstantno zatikanje in kolcanje. Bog ne daj, da igraš novo igro, še manj igro, ki slučajno “pušča” pomnilnik.
8GB pomnilnika
8GB pomnilnika se za igralce videoiger še vedno izkaže presenetljivo dobro. Resda se boš srečeval s situacijami, kjer te bo količina ovirala pri doseganju maksimalnega števila sličic na sekundo in tudi kolcanje se lahko pojavi in to ne redko. Ampak igre bodo tekle relativno tekoče, dokler povprečje 60 sličic na sekundo z občasnimi padci smatraš kot sprejemljivo.
Za finančno omejene osebe 8GB pomnilnika popolnoma zadostuje. Se pa zna v bližnji prihodnosti to spremeniti, saj večje igre že zdaj izrabijo 9GB+ pomnilnika.
12GB, 16GB in 32GB pomnilnika
Mislim, da lahko vso količino nad 12GB trenutno umestimo skupaj. V skoraj nobeni igri ne bo popolnoma nobene razlike, če v računalnik vtakneš 12GB ali 128GB pomnilnika, dokler le ta deluje na isti frekvenci in latenci.
Ampak to velja zgolj za igre. V kolikor se obrneš v smer rendiranja in simulacij, se situacija zelo hitro spremeni. Delovne postaje z dobrim razlogom vsebujejo vsaj 32GB pomnilnika, saj je ta v delovnem procesu zelo pogosto vitalnega pomena za doseg višje produktivnosti. Ampak normalnemu igričarju več kot 16GB v bližnji prihodnosti še ne bo potrebno nabaviti.
Zaključek
Torej. Je 8GB v 2021 še zmeraj dovolj za igranje iger? Mislim, da smo pokazali, da bo za cenovno omejenega igričarja popolnoma zadostovalo, se pa zna situacija spremeniti glede na ostale komponente.
Skorajda vedno se denar namesto nakupa dodatnega pomnilnika splača preusmeriti v druge komponente. Razlika med i3-10100F in i5 10400F ali 1650 in 1660 Ti bo namreč v praksi veliko bolj izrazita. 16GB v tem primeru lahko opravičeno preskočiš do naslednje plače (ali štipendije). Konec koncev je dokup in nadgradnja pomnilnika izjemno preprosta, saj enostavno vstaviš dodatno (podprto) palčko. Vedi zgolj, da bo v vseh primerih ves pomnilnik deloval na ravni palčke z najnižjo frekvenco.