Vodič – Virtualne naprave: kaj, kako in zakaj?

Virtualne naprave so že nekaj časa prisotne na tržišču in obljubljale so naslednjo stopnjo igričarske izkušnje. Pa so te obljube izpolnile? In predvsem, je sedaj napočil končno čas nakupa virtualne naprave?

Veliko vprašanj, in čeprav je VR storil ogromen “bum” po svetu, v Sloveniji ni storil večjega efekta. S prihodom filma Ready Player One je zato na mestu, da razložimo, kaj hudimana sploh so te naprave, kako jih pridobiti in kakšna je njihova cena.

VR?

Virtualne naprave, s kratico VR, omogočajo bistveno bolj zatopljeno gaming izkušnjo v vsakem naslovu, ki je bil prirejen za to napravo. Sestavljena je iz masivnih očal, senzorjev ter kontrolerjev, zadevo pa je mogoče uporabiti za več kot samo igre, saj omogočajo gledanje filmov, sprehajanje po virtualni mapi sveta ter ustvarjanje grafičnih stvaritev.

Dandanes je moč izbirati med kar nekaj VR-napravami različnih proizvajalcev. Zagotovo ste že slišali za Samsung Gear VR, ki so očala, v katera vstavimo mobilni telefon, ta pa nas popelje v virtualno izkušnjo. A za tisto pravo zadevo je treba seči globlje v žep, kjer se nahajata dva glavna igralca – HTC ter Oculus.

HTC

HTC drži v pesti napravo HTC Vive, povezano s podjetjem Valve, ki ima v lasti največjo digitalno trgovino za igre, Steam. Vive drži ceno 499 €, v paketu pa dobite sledeče pripomočke:

  • Očala – OLED leče ločljivosti 20160 x 1200, pri osveževalni frekvenci 90 Hz, širina pogleda 110, z vgrajenim mikrofonom,
  • dva senzorja za zaznavanje premikanja,
  • Vive kontrolerja za upravljanje v virtualnem prostoru.

Minimalne zahteve računalnika:

  • CPU – Intel Core i5-4590 ali več,
  • delovni pomnilnik: 4 GB,
  • grafična kartica: NVIDIA GeForce GTX 970 /AMD Radeon RX 480,
  • HDMI vhod,
  • OS: WIndows 7 SP1 ali več.

Oculus

Na drugi strani je podjetje Oculus, ki spada pod okrilje socialne platforme Facebook. Svoje igre prodajajo v digitalni trgovini Oculus Store, cena pa je 399 €, dobite pa sledeče:

  • Očala – OLED leče ločljivosti 20160 x 1200, pri osveževalni frekvenci 90 Hz, širina pogleda 110, z vgrajenim mikrofonom in vgrajenimi slušalkami,
  • dva senzorja za zaznavanje premikanja,
  • Oculus Touch kontroler ali Xbox One kontroler.

Minimalne zahteve računalnika:

  • CPU – Intel Core i3-6100 / AMD FX4350,
  • delovni pomnilnik: 8 GB,
  • grafična kartica: NVIDIA GeForce GTX 960 / AMD Radeon RX 470,
  • HDMI vhod,
  • OS: WIndows 7 SP1 ali več.

Katera naprava je zame?

Kot je razvidno iz zgornjih specifikacij, sta si napravi precej podobni. Razlika je predvsem v ceni, saj je HTC Vive dražji kar za 100 €, kjer pa naprava svoje dražje cene zaenkrat ne upraviči. V bistvu je HTC-jeva največja prednost, da se njegovi senzorji obnesejo bolje pri zaznavanju premikanja, še posebej če igrate v večjih prostorih, ter da imajo njihovi kontrolerji možnost polnjenja preko USB-ja, pri Oculusu pa bo potrebno poseči po dveh AA baterijah. Po drugi strani ima Oculus Rift boljše kontrolerje, imenovane Touch,  ki bolj sedejo v roke. Medtem ko Vive za premikanje in obračanje uporablja sledilno ploščico, imajo Touch kontrolerji klasične gobice. A Oculus ima še eno večjo prednost, to so vgrajene slušalke, presenetljivo visoke kvalitete, medtem ko moramo pri Vivuu uporabiti svoje slušalke.

Načeloma je odvisno od vas, katero platformo želite podpreti ter katere igre želite preigravati. Čeprav ima vsaka trgovina svoje ekskluzive, je moč praktično vsako igro, bodisi se nahaja na Steamu bodisi na Oculus Storu, preigravati na obeh napravah, zahvaljujoč odličnemu programu ReVive.

Razlika v ceni bo za marsikoga odločilen faktor, in menim, da HTC Vive svoje višje cenovne nalepke preprosto nima opravičiti z ničimer. A nekaterim Oculus ni všeč predvsem zato, ker za njim stoji Facebook, ki je zadnje čase pod hudim navalom pritožb zaradi njihovih kolobocij z razkrivanjem in prodajanjem uporabniških podatkov.

Namestitev

Obe napravi imata precej podoben način namestitve. Najprej ustvarite uporabniški račun, nato pa prenesete namestitveni program. Namestite oba senzorja, med katerima mora biti vsaj meter razlike, postavite pa jih lahko na mizo, še bolje pa je, če ju namestite na steno, saj bosta tako boljše zaznavala tla. Sledi priklop očal, kjer HDMI in USB kabel povežete v računalnik in že smo proti koncu. A pozor, dobro se prepričajte, da imate dovolj prostora za igranje. Pripravite si vsaj 1,5 m prostora v vse smeri, pozorni pa bodite tudi na strop, da med mahanjem ne zrušite kakega lestenca. V ta namen s kontrolerji občrtate “varni prostor”, kjer se vam bo ob igranju nato izrisala mreža, ko se preveč približamo robovom našega igralnega prostora.

Senzorje je dobro namestiti višje, saj nam to omogoči boljše zaznavanje premikov.

Igre

Čeprav na začetku VR-naprave niso ponujale kaj posebej pohvalnega na področju iger, saj je šlo bolj za manjše igre, se je situacija skozi leta spremenila. Obe platformi ponujata kar nekaj odličnih predstavnic VR-žanra, zato bomo spodaj našteli nekaj obveznih izkušenj:

  • Lone Echo – vesoljska pustolovščina, ki najbolj izkoristi vse pritikline virtualnega prostora. Sprehajanje v breztežnostnem prostoru je naravnost osupljivo.
  • Robo Recall – se spomnite filma I, Robot? No, to je praktično to in je po mojem mnenju najbolj spektakularna igra na voljo za VR.
  • Fallout 4 VR – polna igra (zaenkrat brez dodatkov), ki jo lahko izkusite v VR obliki. Zadeva uradno ne podpira Oculus Rifta, a s parimi triki jo lahko prepričate v delovanje tudi na tej napravi
  • Paranormal Activity: The Lost Soul – če potrebujete dobro dozo grozljivosti, potem je to igra za vas.
  • Arizona Sunshine – streljanje zombijev ter iskanje streliva v apokaliptičnem okolju, podprto z odlično grafiko.
  • Rec Room – povsem brezplačna igra, ki je naravnana v druženje v večigralskih nalogah.
Robo Recall je ena od iger, kjer vaša okolica nikoli ni varna pred mahanjem

To je samo nekaj iger, a knjižica vrednih naslovov je veliko večja, zato se najde za vsakega nekaj, od športnih simulacij, vožnje avtomobilov do realističnih streljank.

Se splača?

Kot ponosni lastnik virtualne naprave lahko temu vprašanju samo pritrdim. Težko je razložiti ljudem, kakšni so občutki, ko si končno nadeneš VR-očala in se potopiš v virtualni svet. Napravo sem pokazal tudi par prijateljem in vsi po vrsti so bili preprosto navdušeni, zanimivo pa je, kako je zadeva prijazna do uporabnika. Igralne mehanike so zelo hitro izgruntali tudi ljudje, ki sploh ne igrajo iger, kar gre na račun inovativnim kontrolerjem, ki zahtevajo samo kratko okno privajanja.

Zadevo je preprosto potrebno preizkusiti in kot okoreli ljubitelj grozljivk sem bil skeptičen, da me lahko sploh še kaj prestraši. A tudi jaz sem kar dolgo tuhtal, če se upam vrniti v igro Paranormal Activity, saj me je igra po slabih 30 minutah pustila prepotenega od strahu. Dvomil sem tudi v druge igre, a ko sem izkusil breztežnost v Lone Echo, streljanje zombijev v Arizona Sunshine ali pa dirkanje v Project Cars 2, me je zadeva preprosto očarala in priporočam jo vsem, ki jih zanima gaming industrija.

Seveda pa ni vse tako rožnato, 400 oz. 500 evrov je pošten vložek, kjer je seveda potrebno še prišteti strošek posedovanja dovolj močnega PC-ja ter strošek samih iger. V Sloveniji je velik problem, da VR-naprav preprosto ni. Srečo lahko preizkusite seveda na Bolhi ali pa ceneje.si, a cene so astronomske in se gibljejo med 600 in 700 $. Zainteresiranim se priporoča nakup v Amazon trgovini, bodite edino pozorni, da pri Oculusu kupite komplet, imenovan Oculus Touch, kjer dobite zraven še Touch kontrolerje, ki so superiorni navadnemu Xbox kontrolerju.

Primer pojave efekta znanega kot Screen Door Effect, Z izboljšanjem resolucije, bo ta problem izginil a zahteval bo tudi močnejšo strojno opremo

Bodite pozorni tudi tisti z bolj slabimi želodci, saj se pri nekaterih pripeti, da občutijo slabost, še posebej pri hitrejših igrah. Prisoten je tudi tako imenovan “Screen Door Effect”, ki je posledica prenizke ločljivosti leč v očalih. Zato lahko opazimo vidne piksle, ki pokvarijo izkušnjo, a ob daljši uporabi se na njih privadimo. Problem je tudi prenizka širina vidnega polja (FOV), saj ob straneh še vedno lahko vidimo črne obrobe. Tu je še HDMI kabel, ki je priklopljen v računalnik in zna biti moteč, če se vanj ob premikanju zapletemo.

Prihodnost je svetla

Čedalje več proizvajalcev se spušča v virtualni trg. Na PlayStation 4 je že dolgo prisotna njihova lastna VR-naprava in po Sonyjevih besedah so nad prodajo navdušeni. V VR se je spustil tudi Microsoft z njihovo tehnologijo Mixed Reality. To tehnologijo so povzeli drugi proizvajalci, kot so Samsung ter ACER, očala pa so malenkost drugačna, saj so senzroji vgrajeni že v sama očala. Cene Mixed Reality naprav se razlikujejo, denimo Samsungova naprava Odyssey je 499 €, Acerjeva pa 449 €. Pozornost je potrebna tudi pri Pimaxu, ki izdeluje prva očala s 4K resolucijo, imenovana Pimax 8K.

V izdelavi sta tudi naslednika glavnih dveh VR-naprav. HTC je najavil Vive Pro z izboljšano resolucijo po nori ceni, Oculus pa pripravlja povsem brezžično napravo Oculus Go, ki ne bo potrebovala računalnika, odpravljena pa bo tudi potreba po senzorjih, saj bodo komponente že vgrajene v očala, zadeva pa bo stala samo 200 €.

VR-rokavice nam bodo omogočale tudi občutek dotika. Zadeve so zaenkrat še v prototipni fazi, a sčasoma bodo pomemben dejavnik v VR izkušnji

Prototipno že razvijajo tudi bolj napredne zadeve, kot so VR-rokavice, ki nam bodo omogočale zaznavanje dotika, v izdelavi pa so tudi “premična tla”, ki nam bodo omogočala sprehajanje v virtualnem prostoru v vse smeri.

Če sem vas s tem člankom navdušil z VR zadevami, vam za začetek lahko priporočim ogled filma Ready Player One, ki bo zelo kmalu doživel premiero v Sloveniji, na voljo pa vam je tudi naša recenzija filma. Za preizkus prave virtualne resničnosti pa lahko počakate na 14. april, ko se bo odvil naš dogodek Gaming brez izgovorov, kjer bodo prisotne tudi virtualne naprave.

Vaša reakcija na članek?

🔥Popularno

🛎️ Sveže objave

PUSTI ODGOVOR

Prosimo, vnesite vaš komentar!
Prosimo, vnesite vaše ime